Checklijst Werkoverleg

Algemeen

  1. De doelstelling van het werkoverleg:

    • Informatie-uitwisseling tussen leidinggevende en medewerkers over bedrijfs-en afdelingsbeleid, de resultaten en de opvattingen van de medewerkers hierover.

    • Medewerkers betrekken bij afdelingsbeleid, probleemaanpak, mogelijke verbeteringen.

     

  2. Kenmerken:

    • overleg tussen de direct leidinggevende en al zijn ondergeschikten.

    • keert regelmatig terug en is vast gepland.

    • er is een agenda en een verslag.

    • is geschakeld met het overleg van het volgende niveau.

    • afgebakend: accent op het eigen werk.

    • twee-richtingsverkeer.

    • niveau van zeggenschap is per onderwerp bekend (informatie-uitwisseling, advies, beslissing)

Per overleg:

  1. De agenda:

    • op tijd beschikbaar.

    • geeft informatie over onderwerpen, tijd, plaats, deelnemers, mee te brengen stukken.

    • is niet te lang.

     

  2. De deelnemers:

    • zijn op tijd aanwezig of hebben een geldige reden van verhindering opgegeven.

    • hebben zich goed op het overleg voorbereid.

    • doen actief mee.

    • luisteren naar elkaar en laten elkaar uitpraten.

    • zijn bereid tot oplossingen te komen en bij de uitvoering ervan een bijdrage te leveren.

     

  3. De voorzitter:

    • heeft zich goed op de vergadering voorbereid, zowel betreffende procedure als inhoud.

    • bewaakt de afgesproken procedure.

    • stimuleert de deelnemers tot actieve inbreng.

    • houdt de tijd in de gaten en verdeelt de spreektijd.

    • zorgt dat men naar elkaar luistert.

    • regelt conflicten.

    • voorkomt afdwalen.

    • gebruikt waar nodig hulpmiddelen.

     

  4. De organisatie:

    • er is geschikte ruimte.

    • er kunnen hulpmiddelen gebruikt worden als bord, flip-over of overhead-projector.

    • er is op tijd koffie/ thee voor iedereen.

    • men wordt tussentijds niet gestoord door telefoon of andere oproep.

     

  5. De bespreking per onderwerp gaat volgens de stappen:

    • waarom dit onderwerp (doel, niveau van zeggenschap, aanleiding)

    • procedure-afspraak

    • verkenning

    • analyse

    • alternatieven

    • keuze

    • afspraken over vervolg.

     

  6. De notulen:

    • zijn goed leesbaar.

    • zijn een juiste weergave van het besprokene.

    • geven een duidelijk overzicht van de gemaakte afspraken.

    • zijn op tijd beschikbaar voor alle betrokkenen.