Checklist voor bouw website & applicaties

 

Applicaties:

 

·         Agenda/kalender

·         Animatie

·         Chat

·         Chat in beeld op TV

·         Database

·         Discussie

·         E-debat

·         E-mail/webmail/online formulieren

·         Enquete/Quiz

·         Gastenboek

·         Groepensysteem voor het onderscheiden van groepen met eigen rechten

·         Hypernews

·         Knipselkrant

·         Mailinglist

·         Nieuws

·         Nieuwsgroepen

·         Opiniepeiling (poll)

·         PC/web naar TV/video opname

·         Streaming media (audio/video)

·         Tickertape

·         Virtual community

·         Webcam

 

Bouw website:

·         Structuur

·         Inhoud

·         Navigatie

·         Uiterlijk homepage/ design

·         Stramien van vervolgpagina’s

 

Checklist – chat

·         Gemodereerde of ongemodereerde chat?

·         Wie gaat modereren?

·         Wie bouwt website?

·         Eenmalig gebruik?

·         Oneindig gebruik?

 

Checklist - discussie

·         Is het een besloten site of publiekelijk toegankelijk?

·         Hoeveel discussies willen jullie?

·         Hoeveel bezoekers verwachten jullie ongeveer?

·         Wie gaat de site modereren?

·         Hoe zijn de toekomstplannen (bijv: uitbreiden of bescheiden houden)?

·         Willen jullie icoontjes voor de deelnemers in discussie (bijv de moderator/gastheer)?

·         Moet discussie extra beveiligd worden (dedicated server)?

·         Welk editor programma gebruikt jullie webeditor?

·         Vormgeving?

 

Checklist - aannemen van een project

·         Wat is het (hoofd)doel van de site?

·         Wie is het publiek (1e en 2e instantie)?

·         Wat kan het publiek (welke browser/computer/bandbreedte heeft publiek)?

·         Moet de site nieuw publiek trekken, en welke interesse heeft dit publiek dan?

·         Wat is de hoofdboodschap op de site?

·         Site met bestaande content of nieuwe (wie levert die)?

·         Bestaande plaatjes of nieuwe?

·         Hebben wel/niet reeds een domeinnaam (mapping??).

·         Is de site besloten of openbaar?

·         Moet gebruikers data worden geregistreerd en waarom?

·         Welke nieuwe technologieën worden gebruikt wat en waarom?

·         Welke info zal veranderen, hoe vaak? Door wie?

·         Wat gebeurt er op hun gebied al op het web (vgl. warenonderzoek, kan klant zelf doen)?

·         Sterke en zwakke punten van content/product?

·         Moet de site compleet zijn of bijzonder?

·         Wie worden nog meer gevraagd om een offerte uit te brengen?

·         Wat is het budget (maak een offerte voor laag-middel- en hoog bedrag)?

·         Voor hoelang moet de site mee?

·         Wie is host en wie doet onderhoud?

·         Wie en hoe wordt de website gepromoot?

·         Welke andere partijen zijn betrokken?

·         Wie beslist binnen opdrachtgevende partij over voortgang etc. (zorg dat je ook contact hebt bij voortgang met de hoogste baas die kan ingrijpen)?

 

 

Checklist - pre-offerte & offerte

In de pre-offerte:

·         Een analyse van de doelstelling website

·         Analyse van doelgroep

·         Concept voor deze website (wat komt er op de site om doelstelling te verwezenlijken)

·         Wat er ongeveer bij komt kijken (tekstschrijven, design, interaction design, extra programmeerwerk, database of niet, klantregistratie of niet etc.) en wie dat doen kan.

·         Bepalen voor hoe lang website mee moet

·         Verwachtte planning (is het een 3 weken project of een 4 maanden project) (opstellen vereisten - ontwerp maken - implementeren - testen - onderhoud)

·         Indicatie van prijs, met ruwe specificaties. Mogelijk een goedkope, middel en dure variant.

·         Tip: onderteken nav van pre-offerte een memorandum of engagement: we werken het uit en krijgen een contract. Zo niet, dan betaalt de klant voor research en idee ontwikkeling een bepaald bedrag.

 

Onderhandeling:

·         Gesprek over eerste concept, bijstelling wensen en go/no-go voor maken van prototype/offerte.

·         Offerte (= afspraken over oplevering en financiën) schrijven

·         Prototype (=alle specs en technische zaken) schrijven

·         Daarnaast blijft een document met inhoudelijke uitgangspunten van belang (zie preofferte vragen). Een aparte bijlage met planning en wie-wat doet is handig, vooral met het oog op een projectdocument waarin de voortgang van het project makkelijk kan worden bijgehouden

 

 

Offerte:

·         Maak offerte in overleg met alle disciplines. Voer altijd een post onvoorzien in van 20-30%

·         Een analyse van de doelstelling website

·         Analyse van doelgroep en randvoorwaarden van website: browsers en bandbreedte gem. bezoeker)

·         Concept voor deze website (wat komt er op de site om doelstelling te verwezenlijken)

·         Bepaling voor hoe lang website mee moet

·         Functioneel ontwerp website

·         Technische specificaties van applicaties

·         Redactionele werk, en verantwoordelijkheden

·         Organisatorisch: wie heeft de eindverantwoordelijkheid bij ons en bij opdrachtgever?

·         Planning (opstellen vereisten - ontwerp maken - implementeren - testen - onderhoud)

·         Onderhouds contract

·         Algemene voorwaarden levering en betaling

·         Copyright clausule (Hiervoor moet betaald worden als klant nog vrij is om naar ander te gaan (met al onze ideeën).

·         Begroting

 

 

Checklist - technische specs website (standaard)

Randvoorwaarden:

·         Voor welke browsers is website/applicatie bedoeld?

·         Welke bandbreedte moeten applicaties bereikbaar zijn?

·         Minimale resolutie?

 

Standaardapplicaties:

·         Welke standaardapplicaties zijn nodig voor het systeem? (webserver, database server, PHP, HyperNews, Stickit)?

·         Wat voor installatie moet er gebruikt worden? (bestaande installatie, nieuwe installatie)?

·         Wat voor configuratie moet er gebruikt worden? (standaard configuratie, nieuwe configuratie)?

·         Moeten gebruikersdata worden geregistreerd?

 

Ontwikkelen van nieuwe (web)applicaties:

·         Welke nieuwe technieken worden gebruikt en waarom?

·         Wat zijn eisen voor gebruikers: snelheid respons, browsers, minimale resolutie, bandbreedte?

·         Wat is de functionaliteit van de nieuwe webapplicatie?

·         Welke bronnen in het systeem gebruikt de applicatie? (schijfruimte, verwacht aantal records in database,CPU-belasting)?

·         Welke vormgevingselementen die voor programmeurs van belang zijn worden gebruikt? (frames, tables, speciale fonts, buitenlands fonts)?

·         Welke talen moet de applicatie ondersteunen? (één taal, meerdere talen)?

·         Hoe wordt de foutafhandeling geregeld? (minimale foutmelding, foutmelding met suggestie, foutmelding in passende taal, foutmelding met e-mail notificatie)?

·         Hoe uitgebreid zijn de helpfaciliteiten? (minimaal: de pagina's spreken voor zich, aparte pagina's met uitleg, help per pagina)?

·         Hoe wordt applicatie getest / kwaliteitsbewaking en onderhoud?

·         Wordt er gedaan aan kwaliteitsbewaking / hoe / door wie / voor welke periode (zie onderhoud)?

·         Hoe worden nieuw te ontwikkelen applicaties gedocumenteerd? (commentaar in source, apart document)?

 

Gebruikersdocumentatie:

·         Wordt er gebruikersdocumentatie aan de klant geleverd? (ja, nee)

·         Wat is het kwaliteitsniveau van de te leveren documentatie? (laag, middel, hoog)

·         Wanneer wordt de documentatie geleverd? (opleverdatum)

·         Hoe wordt deze onderhouden als er na oplevering iets verandert? (geen vaste categorieën)

 

Systeembeheer:

·         Op welke computers komen de applicaties te draaien? (per applicatie: jasmine, bve-server2, ..., nieuwe server)

·         Hoe vaak worden back-ups gemaakt en waarvan precies? (één dag, week, aparte afspraak)

·         Wat is de responstijd van het systeembeheer? (halve dag, één dag, ..., een week, aparte afspraak)

·         Wat is de probleemoplostijd van het systeembeheer? (halve dag, één dag, ..., een week, aparte afspraak)

 

Copyright:

·         Wie is eigenaar van de broncode? (wij, klant, beide)

·         Wie is eigenaar van de applicatie? (wij, klant, beide) 

 

 

Checklist - verdeling verantwoordelijkheden, redactioneel en aanleveren content door klant

Organisatie van het project:

·         Is er een projectmanager nodig? (ja, nee)

·         Hoeveel programmeurs zijn er nodig? (aantal, taak)

·         Is er een externe adviseur nodig? (geen vaste categorieën)

·         Wat is de gewenste verdeling van human resources? (geen vaste categorieën)

·         Is er genoeg tijd beschikbaar (planning)

 

Wie heeft eindverantwoordelijkheid voor:

·         Ontwerp overall site

·         Tijdig aanleveren technische onderdelen

·         Inhoudelijke onderdelen

·         Onderhoud

 

Risico's – aansprakelijkheid:

·         Wat gebeurt er als de klant benodigde informatie niet op tijd kan aanleveren? (geen vaste categorieën)

·         Wat gebeurt er als benodigde externe resources (bijvoorbeeld nieuwe hardware) niet op tijd in ons bezit is? (geen vaste categorieën)

 

Informatielevering door klant:

·         Welke informatie die nodig is voor ontwerp/implementatie gaat een klant aanleveren? (geen vaste categorieën) is deze informatie geheel nieuw of bestaan de plaatjes en teksten al?

·         Hoe gaat een klant die informatie aanleveren? (geen vaste categorieën)

·         Wanneer wordt die informatie aangeleverd? (geen vaste categorieën)

·         Welke informatie die nodig is om na oplevering de website draaiend te houden gaat een klant aanleveren? (geen vaste categorieën)

·         Hoe gaat een klant die informatie aanleveren? (geen vaste categorieën)

·         Hoe vaak wordt die informatie aangeleverd? (geen vaste categorieën)

·         Hoeveel vergaderingen zijn er nodig en wie moeten aanwezig zijn. (aantal dagdelen + aantal programmeurs)

 

 

Checklist- onderhoud en kwaliteit

Algemeen:

·         Klant heeft onderhoudscontract? Looptijd:...

·         Wat zijn verantwoordelijkheden: voor ons - voor klant

 

Onderhoud en ondersteuning applicatie:

·         Wie doet account management?

·         Wat is de responstijd voor het bevestigen van een probleem? (één dag, ..., een week, aparte afspraak)

·         Wat is de probleem oplostijd voor een probleem? (één dag, ..., een week, aparte afspraak)

·         Welke ondersteuning leveren wij na oplevering? (geen, telefonisch, e-mail, persoonlijk)?

·         Wie doet de eerstelijns ondersteuning? (helpdesk, contactpersoon, programmeur)

·         Is er gebruikersdocumentatie en door wie worden bijstellingen ingevoerd?