Observeer
een student of docent m.b.v. de volgende Checklist.
In hoeverre probeert hij/zij te leerlingen te motiveren door:
0 de doelen of de activiteiten van de les duidelijk aan het begin aan te geven
0 een korte inhoud van de lesinhoud te geven
0 de voorkennis van de leerlingen te peilen en te activeren
0 aan te sluiten bij de ervarings- en belevingswereld van de leerlingen en te actualiseren waar mogelijk
0 een interessante en boeiende inleiding op de les of het thema van de les te geven
0 de leerlingen uit te nodigen tot het stellen van vragen en actief betrokken te zijn
0 de leerlingen uit te dagen tot…..
0 door enthousiast over te komen en door zijn/haar algemene uitstraling
0 door boeiend stemgebruik, houding
0 door gevarieerde werkvormen te gebruiken, zodat er geen "dip" is in de les
0 door audio-visuele middelen efficiënt en effectief in te zetten
0 spel- of competitie elementen in de les te brengen
0 oog te hebben en rekening te houden met faalangstige leerlingen
0 door leerlingen te prijzen en hen zelfvertrouwen te geven