Hieronder treft u een
beschrijving van een aantal belangrijke zaken aan. De lijst is echter niet
compleet.
- Een arts dient een verklaring van
overlijden op te stellen, nodig voor de aangifte bij de burgerlijke
stand.
- Probeer na te gaan of er een testament
of codicil is. Met name het donorcodicil is belangrijk in deze fase.
- U dient aangifte te doen van het
overlijden bij de afdeling Bevolking van het gemeentehuis in de plaats
van overlijden. De uittreksels uit het overlijdensregister kunt u daar
aanvragen. In de meeste gevallen zal dit echter door de
uitvaartverzorger worden gedaan. Deze uittreksels zijn nodig voor
onder meer het verkrijgen van een verklaring van erfrecht, het
aanvragen van pensioen inzake de ANW (weduw(e)pensioen), het
verkrijgen van verzekeringsgeld etc.
- Indien de rekeningen bij bank of giro
geblokkeerd zijn en u over onvoldoende contant geld beschikt om
allerlei kosten te kunnen dekken, kunt u bij de (kandidaat-)notaris
een verklaring van erfrecht aanvragen. Dit is een verklaring van de
notaris waarin staat wie de erfgenamen zijn en wie gerechtigd is of
zijn om over de erfenis te beschikken. U moet dan meenemen: bewijs van
overlijden, uw trouwboekje, eventuele akte van huwelijksvoorwaarden,
testament en de namen en adressen van alle kinderen. Geef alle
(vermoedelijke) erfgenamen de gelegenheid om mee naar de notaris te
gaan.
- Tenaamstelling van spaarbankboekjes,
giro- en/of bankrekening c.q. beleggingsrekening die op naam van de
overledene of op beider naam staan, dient te worden gewijzigd. Bij
opheffing van een bovenvermelde rekening dient u een uittreksel uit
het overlijdensregister of een verklaring van erfrecht te overleggen.
- De werkgever betaalt nog enkele
maanden salaris uit. Denkt u in dit verband aan eventuele geblokkeerde
bank- en girorekeningen waarvan u dan geen geld kunt opnemen. U kunt
de werkgever in dat geval het geld op een andere rekening laten
storten waar u wel bij kunt.
- Richt een aanvraag ter verkrijging van
ANW aan het districtskantoor van de Sociale Verzekeringsbank,
waaronder uw woonplaats ressorteert. Aanvraagformulieren zijn
verkrijgbaar bij bovenvermelde districtskantoren en de postkantoren.
- Zend een bericht aan
bedrijfspensioenfondsen, Algemeen Burgelijk Pensioenfonds of
verzekeringsmaatschappijen in verband met de uitkering van het
pensioen ect. De uitkering geschiedt meestal al drie maanden achteraf.
Vergeet niet het bank- of gironummer te vermelden, waarop de u
toekomende bedragen dienen te worden gestort.
- Indien de overledene bij vorige
werkgevers een pensioenverzekering had en deze premievrij is gemaakt,
ook deze uitkering(en) aanvragen.
- Alle maatschappijen waarbij
verzekeringen zijn afgesloten, dienen van het overlijden in kennis te
worden gesteld. Hierbij vermelden het polisnummer, alsmede namen en
adressen van de nabestaanden. Ga na of er nog lopende verzekeringen
zijn die premievrij zijn en/of die premievrij worden bij overlijden.
Raadpleeg zo nodig uw verzekeringsadviseur in deze. Voor polissen die
van kracht blijven - bijv. brandverzekering op huis en/of inboedel -
moet naamswijziging plaatsvinden.
- Indien men een hypotheek heeft op het
huis, verdient het aanbeveling de hypotheekakte te controleren of
daarin een clausule is opgenomen waarin bepaald is of de hypotheek
boetevrij kan worden afgelost met de uitkering van eventuele
levensverzekering.
- Bewaar alle rekeningen van de kosten
in verband met overlijden gemaakt; deze kosten zijn voor een deel
fiscaal aftrekbaar.
- Zeg eventueel abonnementen op van
tijdschriften, periodieken of vakliteratuur. Trek zonodig machtigingen
tot automatische overschrijvingen bank en/of giro in.
- Licht ziekenfonds- en/of
ziektekostenverzekeringsmaatschappij in, daar de polis(sen) gewijzigd
dien(en)t te worden. Heeft men een particuliere
ziektekostenverzekering, ga desgewenst na of - gezien het verminderde
gezinsinkomen - verzekering via het ziekenfonds mogelijk is.
- Vraag advies aan een
belastingsconsulent betreffende aftrekposten bijzondere lasten
eenouder-gezin.
- Indien u persoonlijke leningen hebt
afgesloten of aankopen hebt gedaan op afbetalingsvoorwaarden, ga dan
na of het resterende bedrag u in verband met het overlijden van uw
partner is kwijtgescholden.
- Indien u niet voor een verplichte
aanslag in aanmerking komt, vraag bij de Inspecteur van de Directe
Belastingen, waaronder uw woonplaats valt, een aangiftebiljet T aan,
indien u teruggave van loonheffing verwacht. Eventuele terugzending -
niet verplicht - van het ingevulde T-biljet dient in beginsel te
geschieden binnen twee jaar na afloop van het kalenderjaar.
- Eventuele aanvraag indienen voor
gezinshulp bij instelling gezinszorg of instelling voor
maatschappelijk werk.
- Indien u nog niet over een testament
beschikt, laat dit dan nu maken en regel de voogdij van uw
minderjarige kinderen (de verzorging van uw kinderen na uw
overlijden).
- Beschikt u over een auto en gebruikt u
deze niet meer, deel dan het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting,
Postbus 9047, 7300 GJ Apeldoorn, schriftelijk mede dat uw partner is
overleden (datum van overlijden vermelden). Verzoek terugstorting van
te veel betaalde motorrijtuigenbelasting. Geef bij verkoop van de auto
deel I, II en III van het kentekenbewijs aan de koper af, nądat een
verklaring van vrijwaring - op het postkantoor verkrijgbaar - is
ontvangen. Wordt de auto niet verkocht, doch naar de sloop gebracht,
dient u deel I, II en III van het kentekenbewijs binnen twintig dagen
op te zenden aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer, Postbus 30.000,
9640 RA Veendam. Denkt u eraan dat de belasting verschuldigd blijft
zolang de auto niet op een andere eigenaar is overgegaan en zich op de
openbare weg (ook parkeerplaats) bevindt.
- Ga na of het mogelijk is verlaging van
bepaalde tarieven aan te vragen, bijv. reinigingsrechten,
milieubelasting, indien na het overlijden een eenpersoonshuishouding
wordt gevoerd. Deze regelingen verschillen van gemeente tot gemeente.
Daar door het overlijden een deel van het inkomen vervalt, bestaat de
mogelijkheid dat men op grond van dit lagere (gezins)inkomen in
aanmerking komt voor subsidieregelingen, zoals huursubsidie,
studievergoedingen.
- In een later stadium zijn van belang
de inspecties der belastingen, maar ook bijvoorbeeld bestanden met
abonnementen en automatische betalingen.
- Als alle aanslagen binnen zijn, moet
de boedel definitief worden afgewikkeld. De erfgenamen geven elkaar en
de executeur kwijting.
Het is heel belangrijk zo snel mogelijk
te overleggen wie de boedel gaat afwikkelen en hoe dat gebeurt.
Er kunnen zaken zijn die direct aandacht nodig hebben, bijvoorbeeld
effecten of registergoederen. Maak daarom zo snel mogelijk een afspraak
met een (kandidaat-)notaris. Hij/zij zal u de nodige voorlichting geven.
|