Een
goede voorbereiding begint bij Internet marketing, gewoon net als bij de
meer vertrouwde 'oude' marketing methoden, bij een aantal basisvragen.
1. Wie zijn mijn
(potentiële) klanten?
Dat klinkt simpel, daar weet u natuurlijk al alles van. Maar zijn uw
klanten ook op Internet? Voor plezier of voor hun beroep? Hoe zouden ze
naar u of uw producten op zoek gaan? Zoeken ze zelf, of gaat misschien
de secretaresse of een handige kennis voor ze op zoektocht?
En denk dan niet alleen
aan de nieuwe klanten die u denkt te kunnen gaan bereiken op Internet.
Misschien komt u wel tot de conclusie dat Internet heel goed is in te
zetten om uw bestaande klanten (ook buiten kantooruren) te informeren.
Het voordeel is dat u uw bestaande klanten vragen kunt stellen over wat
zij van u op Internet zouden verwachten.
2. Wat hoopt u met
uw Internet site te bereiken?
Zoekt u nieuwe klanten of wilt u ook uw serviceverlening aan bestaande
klanten uitbreiden? Internet kan u ook helpen bij het vergroten van
naamsbekendheid, het vinden van sollicitanten en natuurlijk het direct
in contact treden met (potentiële) klanten, tot rechtstreekse verkoop
of e-commerce aan toe.
Deze doelstellingen
moet u helder voor ogen krijgen en dan vasthouden. Er is zoveel leuks en
spannends te doen op Internet dat dat wel eens moeilijk kan vallen. Toch
is het alleen mogelijk een effectieve Internet site in te richten als
deze doelstellingen centraal blijven staan. Ook is het heel goed
mogelijk de plannen te faseren.
3. Welk imago zoekt
u?
U kunt op de gehele site gebruik maken van elementen die duidelijk maken
wie u bent en wat u doet. Als teksten, navigatie-hulpmiddelen en
beeld/geluid uw boodschap op een goede manier ondersteunen zal er sprake
zijn van een sterke en duidelijke boodschap. Alvorens u dus één letter
op papier of het beeldscherm zet, is het belangrijk de boodschap aan de
hand van de overige punten helder voor ogen te hebben.
4. Wat zoekt mijn
doelgroep?
Internet heeft de unieke eigenschap dat uw doelgroep actief naar u heeft
gezocht, zij nemen het initiatief. Zij willen dan ook concrete
informatie, verassend vermaak of geholpen worden met dat probleem
waarvoor zij op zoek zijn gegaan. U kunt daar op inspelen door een
heldere en aantrekkelijke formule aan te houden, denkend vanuit de
behoeften van de klant.
Door een duidelijke
formule weet de bezoeker in een oogopslag of hij op het juiste adres is.
Onderzoek dus wat uw doelgroep zoekt: achtergrond informatie over uw
producten? Actuele informatie? Wat voor vorm van vermaak sluit daarbij
aan?
5. Hoe ga ik dat nu
waarmaken?
Aan de hand van bovenstaande punten zult u al een beeld krijgen van uw
wensen. Vaak heeft u zelfs al een beeld van hoe zo'n site eruit zou
moeten zien. Dan zijn er nog veel open eindes: besteedt u het schrijven
van teksten uit? Heeft u al beeldmateriaal? Moeten er meerdere
taalversies komen? Hoe gaat u het onderhouden en de e-mail beantwoorden?
In dit stadium kan ArtCoco u van dienst zijn, met deskundig advies en
hulp bij het invullen van elke fase.
|