Checklist
Motor :
Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij
koud start.
Naar garantie informeren
Voorkant
• De velg. (beschadiging velgrand)
• Vorkpoten (beschadiging? recht?
Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig
aan wiel)
• Werkt de voorvering soepel?
• Staat van de remblokken
• Draai voorwiel rond, dit moet
soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van
de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten?
(vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)
Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de
grond)
• Controleer of er speling zit op
de voorvork of voorwiel.
• Draait de voorvork soepel van
links naar rechts?
• Stand remvloeistof? (lage
vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)
• (val)schade aan het stuur?
Achterkant
• Kijk of het achterwiel recht in
de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)
• De velg (beschadiging velgrand)
• Zit er speling op het achterwiel?
• Controleer profiel achterband
(minimaal 1.6 mm)
• Kijk of de remhevel al op de
limiet zit (versleten remmen)
• Zet stuur recht en ga een paar
meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
• In geval van kettigaandrijving:
de staat van ketting en tandwielen, en spanning van de ketting.
Motorblok
• Lekt er olie uit kleppendeksel,
cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ?
• Water lekkage?
• Rubberen leidingen bros?
Diversen
• Zit er roest op de motor?
• Functioneerd voor- en
achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer?
• Afstelling koplamp in orde?
• Accu (Toestand polen? Stand
accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?)
• Laat de dagteller zich resetten?
• Erg beschadigde, of juist
fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij
duiden.
• Lopen alle hendels soepel?
(Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)
Motor
• Start soepel met koude motor?
• Stationair geluid hapert niet?
• Stationair toerental niet te
hoog?
• Kleur rook mag niet te blauw of
(te) zwart zijn
Proefrit
• Slipt de koppeling bij versnellen
in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)
• Geeft de motor bij het
inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling
ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?)
• Knallen uit de uitlaat bij gas
loslaten? (uitlaat niet in orde)
• Maakt de transmissie zingende
geluiden?
• Rammelen of ratelen bij lage
toerentallen? (distributieketting?)
• Werken kilometerteller,
snelheidsmeter, toeren teller goed?
• Remt goed?
• Trekt de motor één kant op, of
volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)
• Na de proefrit nogmaals
controleren op lekkages.
Tot slot:
• Zijn alle sleutels voorhanden?
• Kloppen de papieren? (klopt het
framenummer?)
• Wat is de geschiedenis van de
motor? (vorige eigenaar)
Aandachtspunt Controle
Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en
carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het
koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk
(EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan
wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het
een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het
duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar
rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig
het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en
kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen.
Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen
krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde
toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de
band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf
dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond
staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar
moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het
achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een
stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken!
Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet
zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig
omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem
versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op
het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in
afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen
krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde
toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf
dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn
de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de
band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door
de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd
in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het
accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling?
Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote
schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed
afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor.
Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn
waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas,
blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen
worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de
uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor
bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten
uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
|